Eind augustus viel mijn oog op een bericht in de krant dat Lidl voedselverspilling wil aanpakken. Onder de naam ‘Verspil mij niet, ik ben nog goed’ kun je er versproducten tot op de laatste houdbaarheidsdatum kopen. Via de app ‘Too Good To Go’, stop voedselverspilling!’, waar meer retailers aan meedoen, bestel je bij Lidl een box met twee kilo groenten en fruit voor € 2,99. Ik kon mijn ogen niet geloven, dus heb ik de app gedownload.

Nu zit ik eigenlijk met de vraag wat ik hier nu van vind. Worden we als tuinbouw nu blij van dit soort initiatieven? Ik, en veel collega’s met mij, roepen namelijk gemakkelijk dat je producten weg moet gooien als er te veel is of als ze niet goed meer zijn. Dat zorgt uiteindelijk voor een betere prijsvorming voor mij als teler. Is dat eigenlijk wel ethisch, of is dit ouderwets denken?

Richard, een vriend van mij, woont in Utrecht. Hij heeft een goede baan, eet vaak buiten de deur, maar kiest bewust voor een leven waarin hij het milieu minder belast. Een klein huis, geen auto. Hij zegt tegen mij: “Maikel, je gooit toch geen voedsel weg waar een klein plekje op zit? Kromme komkommers smaken net zo goed als rechte.”

Het idee dat alleen mensen met een klein budget voor koopjes gaan, klopt misschien niet. Waarschijnlijk gaat het ze helemaal niet om de prijs. Er is een nieuwe generatie op komst die anders in het leven staat. Zij hangen niet aan status, werken iets minder hard om meer tijd voor zichzelf over te houden. En, zij houden rekening met de planeet door nauwelijks een footprint achter te laten. Lidl speelt in op die trend. Het bedrijf zal er vermoedelijk niet bewust op inkopen, maar beweegt mee in het algemene gevoel dat het anders moet. Bewuster.

Zelf wil ik er over nadenken wat dit voor mijn bedrijf zou kunnen betekenen. Net zoals nieuwe generaties consumenten andere keuzes maken, moet ik dat misschien ook doen.

Maikel van den Berg, zaadteler in Bleiswijk