Op 1 april 2017 is Food Fellows van start gegaan als onderdeel van Harvest House International. Het bedrijf richt zich op het bedenken, produceren en vermarkten van bewerkte producten. Het is een nieuwe tak van sport voor de toonaangevende vruchtgroentespecialist van Europa, die zo’n 800 ha vertegenwoordigt.
Harvest House zet deze stap omdat zij verwacht onderscheidende bewerkte producten te kunnen ontwikkelen voor de horeca, foodservice- en retailmarkt. Uiteraard met vruchtgroenten als basis. Algemeen directeur Jelte van Kammen: “Consumenten zoeken naar natuurlijke producten van topkwaliteit. Die willen wij ook in bewerkte vorm kunnen bieden.”
Innovatielijn uitbouwen
De telersvereniging lanceerde begin dit jaar al Tomatoblend, een blend gemaakt van Nederlandse smaaktomaten. Het merk speelt in op de vraag naar pure, lekkere producten én voorkomt tegelijkertijd voedselverspilling. Food Fellows gaat die lijn uitbouwen en andere concepten bedenken, produceren en vermarkten. Van Kammen: “De nieuwe BV kan zich concentreren op innovaties in deze markt. Bij een bewerkt product komen namelijk andere processen, technieken en kwaliteitseisen kijken. Bovendien hebben we te maken met nieuwe kanalen en inkopers. Dat vraagt om focus en dus een eigen organisatie.”
Vierde verkooporganisatie
Food Fellows gaat opereren naast de drie andere verkooporganisaties. Dat zijn Global Green Team (markten buiten Europa), Rainbow International (fullservicepakket in Europa) en Terra Natura International (retailklanten in Europa). De medewerkers van de nieuwe BV werken vanuit Maasdijk.
Tekst: Karin van Hoogstraten