In het augustusnummer van Onder Glas vertelt potplantenteler Gert van der Pligt over zijn kijk op ondernemen. Investeren in menselijk kapitaal, innoveren en nauw samenwerken met partners in de keten – ook op promotioneel vlak – vindt hij doorslaggevende succesfactoren. Minder waarde hecht hij aan collectieve promotie. “Nee, daar geloof ik niet in. Zie jij Apple en Samsung samen reclame maken voor smartphones?”
De algemeen directeur van Pligt Professionals gelooft vooral in eigen kracht. Van hemzelf en iedere andere medewerker in het bedrijf, en van de ketenpartners waarmee het bedrijf samenwerkt. “Wij telen planten waar mensen blij van worden. Dat is onze drijfveer”, vertelt hij. “Om die planten bij de consument thuis te krijgen, zijn partners nodig die je product in het schap willen zetten. Dáár moet je de consument verleiden en daar investeren wij in. Als je geen schaprendement kunt creëren, houdt alles op.”
Rendement onzeker
Om gezien en gekocht te worden, investeert Pligt Professionals in assortimentsvernieuwing, in aantrekkelijke productlijnen en verpakkingsconcepten en in tailor made acties met partners. “Daarmee kunnen en moeten we ons van anderen onderscheiden”, benadrukt de directeur. “Wanneer ik investeer in een algemene promotiecampagne voor bloemen en planten, weet ik nooit wat het rendement is. Worden er dan überhaupt meer planten verkocht? Misschien, maar zijn dat dan snijbloemen of mijn planten, die van een naaste concurrent of van een niet-betalende buitenlandse aanbieder? Het antwoord zal ik nooit weten.”
Grote merken
De boodschap is duidelijk: Van der Pligt steekt zijn geld liever in eigen marketing en promotieactiviteiten. Dan weet hij precies wat er gebeurt en wat het effect is op het schaprendement. “Wij zoeken naar toegevoegde waarde voor onze klanten en consumenten. Dat resulteert in herhalingsaankopen, rendement en vervolgens in groei. Met eigen labels en klantgerichte acties bereiken we meer”, zegt hij beslist. “Zo werkt het toch overal? Zie je Apple, Huawei en Samsung samen reclame maken voor smartphones? Of Coca-Cola en Pepsico voor softdrinks? Investeren autoproducenten in collectieve campagnes voor autorijden? Nee, ze gaan uit van hun eigen kracht en onderscheidend vermogen. Daarom zijn ze groot geworden. Maar ook kleine merken kunnen marktposities verwerven; gelukkig hebben we daar ook mooie voorbeelden van in onze sector!”
Tekst: Jan van Staalduinen, beeld: Fotostudio G.J. Vlekke