Wanneer een consument tomaten koopt waarom vindt hij of zij dan het ene specifieke exemplaar aantrekkelijker dan het andere? Welke visuele eigenschappen zijn doorslaggevend?
Wat is het verband tussen visuele eigenschappen en aantrekkelijkheid? Is het mogelijk om de keuze van de consument te reproduceren en te voorspellen? Sinds eind 2016 werkt de Smaakonderzoeksgroep samen met de Vision en Robotics groep uit Wageningen. We zoeken naar kenmerken en eigenschappen, die verband houden met de voorkeur van consumenten qua smaak en kwaliteit. De belangrijkste uitdaging in de eerste fase van dit onderzoek was om een aantal eigenschappen te definiëren, die naar een kwantitatieve, voor de computer begrijpelijke, vorm konden worden vertaald.
Consumenten beoordeelden verschillende tomatentrossen op visuele aantrekkelijkheid. Deze resultaten zijn gekoppeld aan de gemeten visuele eigenschappen van de tomaten, zoals kleur en trosvorm. We ontwikkelen een automatisch visueel systeem, die gekleurde beelden opleveren en waarmee de verschillende visuele eigenschappen kunnen worden geïndividualiseerd en gekwantificeerd.
Foto: Wageningen University & Research.