De Westlandse chrysantentelers Michel en Monique Grootscholten van MG Grand breidden hun productie vorig jaar uit met een nieuw bedrijf onder de naam U Grand. Een samenwerking met streekgenoot Van Uffelen Flowers. Dankzij landelijke krimp van de teelt en tijdige investeringen in energiebesparing blijven de opbrengsten in balans met de hogere energiekosten. De grootste uitdaging is om deze winter met full LED tot dezelfde kwaliteit en bloemgrootte te komen.

Jullie telen voor een belangrijk deel voor de Russische en Oost-Europese markt. Heeft de oorlog in Oekraïne nog impact op de afzet?

Michel Grootscholten: “Binnen onze telersvereniging Zentoo is ons bedrijf deels aangewezen op de cultivars die in Rusland en omliggende landen populair zijn. Er is geen boycot op de export van bloemen, dus deze handel loopt gewoon door via een deel van onze klanten. Momenteel trekken Rusland en Kazachstan hard aan de chrysanten.
De roebel staat niet ongunstig en wat ik hoor van handelaren is dat mensen juist vaker bloemen kopen als cadeau, omdat veel luxeproducten door de boycot niet verkrijgbaar zijn. De Russen dragen de markt voor diverse chrysantenrassen dus nog steeds. We weten niet of dat zo blijft, maar er zijn geen signalen dat die export gaat stilvallen.”

Hoe gaan jullie om met de hoge energieprijzen?

“De voornaamste aanpassing in de teelt is het telen met full LED. Onze bedrijven zijn allemaal voorzien van hybride belichting, maar de SON-T-lampen staan overal uit. Als aanpassing op de andere belichting hebben we dunner gepland. Vorig seizoen deden we dat vanaf januari, maar dit jaar al in de voorwinter. We hadden voorzien dat dit lastiger telen zou zijn en dat blijkt nu ook wel.”

Hoe pakt dit uit?

“Telen met een full LED belichtingsstrategie in chrysant moet je leren, daar zijn we nu mee bezig. We moesten vooraf inschatten hoe dik we dit najaar konden planten en welke belichtingsduur het beste was. Achteraf gezien hebben we te dun geteeld en te zwaar belicht, met te zware bloemen als resultaat. Met de teeltervaring en gegevens die we nu hebben verzameld kunnen we het de volgende winter anders doen.”

Kun je dat uitleggen?

“Waarschijnlijk moeten we wat dikker planten en vooral sneller telen. Dat laatste betekent minder etmalen met een lange dag geven, bijvoorbeeld door vier of meer nachten per teelt minder te belichten. Dan krijg je meer snelheid in de gewasgroei en meer takken want de chrysant heeft een korte dag nodig voor de knopaanleg.”

Wat doen jullie verder aan energiebesparing?

“We hebben de nieuwe teeltlocatie nog voor de prijsstijgingen voorzien van een tweede scherm, luchtbehandelingskasten en ontvochtigingsinstallaties. Gelukkig hadden we die investeringen al gedaan voor de energiecrisis, nu zijn ze extra van nut.
Verder mogen we blij zijn met het weersverloop tot nu toe. We hadden een goede en lichte maand november en ook deze periode is zacht en niet al te donker.”

Hoe is jullie marktpositie?

“De chrysantenteelt als geheel is wat gekrompen. Het areaal was al iets gedaald en sommige bedrijven hebben deze winter de kas leeg laten liggen. Tel daarbij op dat er dunner geteeld wordt dan normaal. Het aanbod is dus schaarser en dat merken we aan de prima prijzen deze winter, die compenseren de hogere energiekosten voor een aanzienlijk deel.”

Vorige winter hebben jullie een nieuw bedrijf geopend. Loopt het daar naar wens?

“Jazeker. Het is een kwekerij van 10,3 ha groot in De Lier die we samen met Van Uffelen Flowers exploiteren. Er staat net als op de andere locaties een goed team van mensen waar we heel blij mee zijn. Wel zoeken we nog steeds een rechterhand voor de locatiemanager van U Grand. Als we hier het middenkader kunnen aanvullen zou dat mooi zijn, dus mensen met interesse kunnen altijd bellen!”

Tekst: Koen van Wijk