Wim Peters Kwekerijen neemt Greenco Productions en Kwekerij de Driemaster in Someren over. De verandering van afzetstrategie van het tomatenbedrijf is succesvol gebleken. Na de desastreuze hagelschade in 2016 en de herbouw van het totale bedrijf is dit een verrassende wending.
Met de overname van Greenco Productions en Kwekerij de Driemaster groeit Wim Peters Kwekerijen in Someren van 16 naar 31 ha. Aan de overname gingen enkele maanden voorbereiding vooraf. Wim Peters zag dat de vraag naar zijn tomaten toenam. Tegelijkertijd besloot Greenco, bekend van het snackgroentemerk Tommies, na een strategische heroriëntatie om productielocaties af te stoten. Dat gebeurde al in september 2019, toen Agro Care de locatie in Wieringermeer overnam. Het bedrijf gebruikt de lastenvermindering voor de versterking van productinnovatie en de ontwikkeling van merkconcepten.
Hagelschade
De twee bedrijven liggen op steenworp afstand van elkaar. Beiden werden op 23 juni 2016 in enkele minuten verwoest door een hagelbui. Het duurde meer dan een jaar om de locaties te herbouwen. Peters koos wederom voor een duurzame belichtingsstrategie, met een hybride belichtingsinstallatie met SON-T lampen en LED’s. Hij gebruikte het jaar van herbouw voor heroriëntatie en besloot zijn afzetstrategie te veranderen.
Hij legde contacten met buitenlandse telers en hun handelspartners die hij al kende via een studiegroep voor tomatentelers met LED’s. “Veel afnemers willen graag zaken met ons doen vanwege de LED’s, dus daar lag een kans. Deze manier van belichten heeft niet alleen een positief effect op kwaliteit, maar passen bij een duurzame teelt”, legt Peters uit. Zo veranderde hij zijn afzetstrategie van aanbod- naar vraag gestuurd.
Trots en bescheiden
Peters vindt het een lastig moment om de overname bekend te maken, vanwege de grote impact die de coronacrisis heeft. Hij is trots, maar met gepaste bescheidenheid. “Op de eerste plaats komt natuurlijk de gezondheid van de mensen om ons heen. Voor de toekomst willen we doorgaan met onze missie om duurzaam en innovatief tomaten te telen, verpakken en verkopen aan onze (inter)nationale klanten. Wij leveren een bijdrage aan de behoefte van onze klanten, waarbij kwaliteit, langdurige en eerlijke relaties centraal staan.”
Tekst en beeld: Pieternel van Velden