Joost van Luijk heeft een aanstekelijk enthousiasme als hij praat over zijn bedrijf dat gespecialiseerd is in verschillende soorten pepers, over de webshop waarmee hij eind mei startte en over de verspakketten die hij levert om zelf thuis verse sambal te maken.

Eind mei startte de teler met een webshop. Hij kreeg steeds meer vragen van mensen die langskwamen voor pepers. Daardoor ontstond het plan om een webshop in te richten. Tijdens de coronacrisis kwamen deze plannen in een stroomversnelling, omdat er nog meer mensen door de straat kwamen langs de bloemen- en groentekraampjes die de diverse bedrijven tijdelijk buiten hadden staan.
Joost van Luijk: “Naast de verse pepers in alle soorten, kleuren en mixen hebben we pakketten om sambal te maken, sauzen, verschillende soorten peperjam en verschillende soorten gedroogde pepers. Het maakt ons aanbod via de webshop breder en interessanter. Zo kunnen we nóg beter laten zien wat je allemaal met pepers kunt.” De afzet van de webshop is maar een fractie van de totale afzet. “We worden er niet rijk van. Het is vooral leuk. Iedereen die je spreekt, heeft wel een verhaal over pepers.”

Peper is nicheproduct

“We telen verschillende soorten pepers. Chilipepers – die we ook cayennepeper of Spaanse peper noemen – telen we in drie kleuren: de rode Dare Devil van Rijk Zwaan en de gele Surtsey van Enza. We telen groene en rode jalapeno’s, rode, groene en gele habanero’s en de rode Carolina Reaper, de heetste peper van Europa.”
Omdat de peper een nicheproduct is, gebeurt er weinig aan veredeling en is de rassenkeuze beperkt. “Er valt nog een hoop te winnen qua ziektegevoeligheid, kwaliteit, productie en uniformiteit.”
Van Luijk vermarkt de pepers via Oxin Growers, een van de grootste telerscoöperaties van Nederland, ontstaan na een fusie van Van Nature, waar hij eerst lid van was en Best of Four. “Onze producten gaan naar Japan, het Midden-Oosten en heel Europa. Qua segment moet je denken aan de retail en gastronomie, sauzen en horeca.”

Eigen verpakkingshal

Naast de hoofdlocatie in Nootdorp staat een eigen verpakkingshal. Hier verpakt de teler voornamelijk producten voor retailers. Hij streeft ernaar om alle kleuren, soorten en vormen van pepers te kunnen leveren in verschillende verpakkingsmaterialen, zowel flowpack als hangzakjes. In de Scandinavische landen worden de pepers vaak in het schap bij de kruiden verkocht en niet zoals hier in het groenteschap. “We willen ieder jaar meer klantgericht verpakken en rechtstreeks leveren.”

Sambal pakketten

Sinds een jaar kan Van Luijk ook verspakketten leveren om zelf verse sambal te maken. Ingrediënten zijn 450 gram peper, een zakje ketjap, een verse ui en een verse knoflook. Om het pakket zit een kartonnen sleeve met het recept en informatie om eigen sambal te maken. “We hebben het ontwikkeld voor de retail. Je ziet steeds meer van dergelijke producten, bijvoorbeeld soeppakketten, in de winkel liggen. In de tijd dat mijn vader nog tomaten teelde, hebben we ook soeppakketten gemaakt. Toen was de tijd er nog niet rijp voor.” Een voordeel is dat er in de zelfgemaakte sambal geen conserveringsmiddelen zitten in tegenstelling tot fabrieksmatig gemaakte sambal.

Bedrijfsovername

Ongeveer vijf jaar geleden kwam Van Luijk na zijn opleiding Greenport Business & Retail aan Hogeschool InHolland (teelttechniek en veredeling) in het bedrijf bij zijn vader. Vanuit zijn opleiding leerde hij vooral doelgericht werken en problemen oplossen op verschillende fronten of dat nu is het zoeken naar betere rassen, het vinden van mogelijkheden om meer jaarrond te kunnen leveren of andere wijzen van afzet.
Het was altijd al de bedoeling dat Joost het bedrijf van zijn vader voort zou zetten. De overname ging in stappen. Een accountant begeleidde het proces. Eerst werd hij mede-eigenaar en sinds twee jaar is zijn vader uit het bedrijf gestapt en runt hij het bedrijf alleen. “Dat kan je alleen als je goede mensen aan het werk hebt”, zegt hij daar over. Het bedrijf in Nootdorp is 1,3 ha. Daarnaast heeft hij een huurtuin in Pijnacker van 1,8 ha. Op beide bedrijven samen teelt hij jaarlijks 28 miljoen pepers. Dit doet hij op alle fronten zo duurzaam mogelijk: maximaal biologisch, hergebruik van drainwater na ontsmetting en met zonnepanelen op het schuurdak.

Toekomst

In de nabije toekomst voorziet de jonge ondernemer een gematigde groei. Hij wil ook voortborduren op de initiatieven waarmee hij net is gestart: de webshop en het sambalpakket en ieder jaar iets meer klantgericht verpakken. Daarnaast zoekt hij naar mogelijkheden voor jaarrond afzet van pepers. Het teeltseizoen loopt van april tot december. De planten worden gezet in januari, pas in april/mei worden de eerste vruchten geoogst.

Tekst en beeld: Marleen Arkesteijn