Ondernemers moeten absoluut mee in de online ontwikkelingen. Dat is de overtuiging van Harrij Schmeitz, directeur van Fresh Informationmanagement Center (FIC). FIC heeft als doel de AGF-sector sterker, efficiënter en veiliger te maken en helpt innovatieve ontwikkelingen op een succesvolle manier in de markt te zetten.
Schmeitz geeft aan dat de online wereld een totaal nieuwe wereld is. “Ik vergelijk het met de opkomst van de convenience-markt. Die markt is ook ontstaan doordat pioniers in een schuurtje zijn begonnen met snijden en inpakken. Maar in de loop van de tijd is deze markt volwassen geworden. Dat gaat ook gebeuren met de online markt.”
“Ik vergelijk het met de opkomst van de convenience-markt. Die markt is ook ontstaan doordat pioniers in een schuurtje zijn begonnen met snijden en inpakken.”
Dat is volgens Schmeitz ook de reden dat FIC is gestart met het project Fresh ONLINE Pack. In dit project wordt gekeken hoe de online markt van verse groente- en fruitproducten kan worden gestimuleerd. De resultaten worden met het bedrijfsleven gedeeld via zogenaamde Innovatiecirkel-bijeenkomsten.
Kwaliteit en perceptie
Dat jongeren steeds vaker kiezen voor gemak, biedt volgens Schmeitz kansen om de versconsumptie via de online markt te laten stijgen. “Maar die ontwikkeling kan negatief uitpakken op het moment dat wij niet in staat zijn de goede kwaliteit en perceptie bij de klant te brengen. Bovendien zitten we in een internationale concurrentiepositie. In sommige landen zal de acceptatie sneller gaan; denk aan de Aziatische markt.”
“Het is de vraag of de huidige bedrijven überhaupt in staat zijn om overeind te blijven in deze markt. We krijgen nieuwe ‘intreders’, ook van buiten de sector.”
Volgens de directeur van FIC is het meegaan met de ontwikkelingen geen kwestie van willen, maar moeten. “Als sector moeten we een antwoord vinden op de vraag hoe we moeten omgaan met de veranderende markt. Het is de vraag of de huidige bedrijven überhaupt in staat zijn om overeind te blijven in deze markt. We krijgen nieuwe ‘intreders’, ook van buiten de sector. We hebben te maken met een nieuwe markt met nieuwe spelers en bestaande spelers die transformeren. Daar moet je in mee, anders mis je de boot.”
Tekst: Tuinbouwteksten.nl/Ank van Lier. Foto: FIC.
Download het complete dossier, inclusief expert interviews, conclusies en voorbeelden (maak een account aan of login om de download-knop zichtbaar te maken).