Maandagochtend 22 november kreeg ik een telefoontje doorgeschakeld vanuit ons hoofdnummer. Normaal gesproken neem ik die altijd op, maar omdat ik het geluid nog op zacht had staan, had ik deze gemist. Niet lang daarna zag ik de telefoon continue flikkeren en kwam er een stroom aan berichten en gemiste oproepen binnen. Ik dacht nog: ‘toch niet weer een brand?’

Na het openen van de eerste apps zag ik aan de foto’s dat onze vrachtauto in een heftig ongeluk terecht was gekomen. De foto van de voorkant van de vrachtauto kwam hard binnen en voelde onwerkelijk. Direct belde ik de chauffeur. Nadat ik geconstateerd had dat de andere kant van de lijn echt niet ging opnemen, had ik vrij snel intern degene te pakken die meer wist van de status van eventuele gewonden, of erger.

Gelukkig had onze chauffeur zelf gebeld en verteld dat hij ongedeerd uit de auto was geholpen door de andere chauffeuse. Nadat dit nieuws was ingedaald en we zeker wisten dat een vertrouwd persoon onderweg was naar de plek des onheils, kon ik weer ademhalen. De auto is total loss, maar dat is van ondergeschikt belang. Afgelopen jaar hebben we meerdere malen geluk gehad en via deze weg wil ik iedereen nogmaals bedanken voor de hartverwarmende steun die we hebben ontvangen.

Onze kerststerren zijn weer supermooi en de afzet lijkt tot en met eind november goed op schema te lopen. De extra energiekosten kunnen we nu niet meer doorbelasten, dat zal er voor volgend jaar extra bij moeten komen. De verkopen voor 2022 zijn daarentegen tot nu toe voortvarend. Al is het wel spitsroeden lopen om kosten door te berekenen, maar ook om de toekomstige stijgingen op te kunnen vangen.

Ik zie dat sommige telers ook zijn begonnen met het eenzijdig doorvoeren van prijsverhogingen. Wij wachten de situatie voorlopig af tot het middellange termijneffect op de SDE duidelijker gaat worden. Wat dat betreft is het maatwerk per teler en zit iedereen in zijn eigen unieke situatie. Het worden dus nog uitdagende tijden. Ik wens iedereen veel wijsheid toe en als je wilt sparren kun je me altijd bereiken via ons hoofdnummer. Ik zal het geluid van mijn telefoon alvast aanzetten.

Dieter Baas, perkplantenteler in Ens