Dutch Flower Group (DFG) heeft – net als andere sierteeltbedrijven – te dealen met de lockdown als gevolg van het coronavirus. Hoewel de export voorzichtig wat aantrekt, zal de crisis niet zonder gevolgen blijven, denkt CEO Marco van Zijverden. “Het zijn spannende tijden.”

Hoe is de situatie bij DFG?

Spannend, maar wel goed. Dit hebben wij nog nooit meegemaakt, maar dat geldt voor iedereen. We hebben een enorm omzetverlies, we doen er alles voor om de gevolgen daarvan te minimaliseren. Maar als een land dicht is, is een land dicht.

Welke lichtpuntjes ziet u in de markt?

Duitsland is inmiddels open. Zwitserland is volgende week volledig open. Italië is weer open. Frankrijk en Spanje beginnen weer langzaam op te starten. In China zitten wij nu op hetzelfde niveau als vorig jaar. Wat we wel zien is dat de luchtvracht vanuit Kenia, waar het grootste deel van alle rozen voor de retail vandaan komt, een probleem is. Normaal hebben we 5.000 ton luchtvracht per week vanuit Kenia, nu zitten we op 1.200 ton. Dat komt omdat er geen passagiersvliegtuig meer vliegt daar, dan ben je dus afhankelijk van een paar freighters. De luchtvrachtprijzen zijn ook omhoog geschoten, het is toch vraag en aanbod. Amerika is helemaal extreem. In het begin van de maatregelen moest een kilo luchtvracht 9 dollar kosten, uiteindelijk zijn we wel weer op een redelijk tarief uitgekomen.

De sectorspecialisten van de Rabobank verwachten een omzetdaling bij snijbloemen van circa 70% voor het tweede kwartaal; wat verwacht u voor DFG?

De bedrijven die op supermarkten leveren zitten bij ons op -35 tot -40%, zeg maar ruim een derde minder omzet; de bedrijven die op de importerende groothandel wereldwijd leveren zitten op -70%. Overall zitten wij op -50%. Ik zie het wel weer aantrekken. Ik verwacht dat het elke week weer ietsje beter wordt.

Matthijs Mesken (VGB) constateerde dat er een goede vraag naar sierteeltproducten is, omdat mensen thuis zitten of werken. Merkt u dat ook?

Zeker. De vraag van de consument is goed. Wat we wel zien is dat het luxe segment onder druk staat. Want er zijn even helemaal geen evenementen: geen bruiloften, tentoonstellingen en dergelijke. Het basisassortiment wordt goed ontvangen bij de consument.

Welk scenario acht u voor de komende tijd het meest waarschijnlijk?

Ik denk dat alles vanaf 1 september voor onze sector weer open is en dat de luchtvaart dan hopelijk weer redelijk genormaliseerd is. Waar we voorlopig wel mee te maken hebben dit jaar, is die anderhalve meter. Ik denk aan onze kantoren, maar vooral binnen onze verwerkingsruimtes waar boeketten gemaakt en ingepakt worden. Dan boet je wel aan efficiency in als iedereen uit elkaar moet staan. Het gaat gepaard met hogere kosten.

Zijn de maatregelen van de overheid voldoende om uw bedrijven overeind te houden en/of het (vaste) personeel te behouden?

De NOW is een goede regeling, behalve het enorme minpunt dat ze niet naar de seizoenen kijken. De NOW hakt 2019 in vieren, dat is dan je kwartaalomzet, als je 20% minder omzet krijg je 90% van je personeelskosten vergoed. Maar bij ons doet een aantal bedrijven in de periode maart/april/mei 40% van hun jaaromzet. Als je dat moet afzetten tegen de gemiddelde kwartaalomzet van een heel jaar, dan kom je niet goed uit. Op dit moment wordt hier overleg over gevoerd.

Denkt u dat er bedrijven gaan omvallen als gevolg van de crisis?

Ja, zowel in Nederland als in het buitenland. Het is geen geheim dat een aantal teeltbedrijven al bij bijzonder beheer van de banken zat. Die blijven ze niet continu financieren.

Maakt u zich zorgen over de 800 miljoen tot 1 miljard euro aan nog niet geïnde betalingen die uitstaan in het buitenland, bedragen die vaak niet verzekerd zijn?

De debiteurenschade wordt een enorme ‘bleeder’, ook bij ons. Voor de supermarkten hoef je je niet te verzekeren, maar van de importerende groothandel hebben wij denk ik 60% verzekerd, dus 40% niet. Handel op Rusland kun je niet verzekeren. Italië heeft heel veel familiebedrijven waarvan de balansen niet altijd goed zijn. Die handel kun je niet verzekeren, maar daar doen we wel al tientallen jaren goede zaken mee. Een aantal daarvan gaat helaas omvallen.

Het consumentenvertrouwen is sterk gedaald. Wat zal de impact van een recessie zijn op de sierteelt?

Wij hebben natuurlijk de kredietcrisis meegemaakt in 2008/2009, die ik trouwens veel minder erg vind dan wat er nu gebeurt. De banken stonden toen zwaar onder druk, maar voor de rest bleef alles overeind. Wat wij zagen is dat het volume hetzelfde bleef, alleen de prijs ging toen met 10% onderuit. Mensen blijven dus bloemen en planten kopen, maar minder dure producten. Dat verwacht ik na deze crisis ook.

Denkt u dat het noodfonds van 600 miljoen van het kabinet om het omzetverlies te compenseren voldoende zal zijn om de sierteeltsector door de crisis te slepen?

Niet alleen telers hebben product weggegooid. Wij hebben alleen al bij Dutch Flower Group in de eerste fase al 2 miljoen euro aan handel moeten weggooien. Het noodfonds – dat gedeeld moet worden met andere sectoren – zal echter niet voor iedereen voldoende zijn, er gaan ook bedrijven omvallen. Het zijn spannende tijden.

Tekst: Mario Bentvelsen