Het areaal rozen in Nederland is het laatste decennium sterk gekrompen. Door de concurrentie uit Afrika is het lastig om er een goede boterham mee te verdienen. Jan en Remco Stricker van Stricker Rozen uit Almere Buiten gooien het sinds 2014 over een andere boeg. Zij professionaliseerden de thuisverkoop met een echte winkel en startten een webshop. Het bedrijf sprong zo in op de local for local-trend.

Als je het tuinbouwgebied Buitenvaart binnenrijdt, zijn de borden met ‘Stricker Rozen, het allermooiste uit de kas van de kweker’ niet te missen. Net naast tuincentrum Almeerplant ligt het bedrijf van de broers Jan en Remco van 15.000 m2. Twintig jaar geleden verruilde hun vader Amsterdam voor Almere. Daar startte hij met de teelt van deze koningin onder de bloemen. Toch werd het gaandeweg lastiger om een goed rendement te behalen met de teelt van diverse grootbloemige rozen van hoge kwaliteit.

Local for local

“Zo’n vier jaar geleden hebben we over verschillende alternatieven nagedacht. Bijvoorbeeld overstappen op een ander siergewas of op biologische teelt van groente. Aangezien onze kas helemaal is ingericht op rozen én de thuisverkoop elk jaar groeide, hebben we gekozen om te investeren in de lokale verkoop. Mensen rijden om voor kwaliteitsrozen die vers uit de kas komen”, vertelt Jan Stricker.
Bij die switch was hun adviseur Flynth nauw betrokken. Ramon van der Tol is de lokale relatiemanager, Frank Hollaar is sectorleider en strategisch adviseur glastuinbouw. “Het hoeft niet altijd grootschaliger, efficiënter en internationaler. De business opbouwen vanuit de lokale markt en die waardeketen volledig regisseren, is ook een strategie. Deze stap past perfect in de local for local-trend”, duidt Hollaar. “Mensen willen weten waar het product vandaan komt. Als klanten de kas binnenkomen, zien ze direct hoe de broers de rozen oogsten en sorteren. Het zijn de beleving en de herkomstduiding die klanten zoeken.”

Winacties

Hoewel een authentieke beleving erbij hoort, zorgden de broers wel voor het ‘upgraden’ van de verkoop. Een schuurtje werd een aantrekkelijke winkel met toonbank. Remco en Jan lieten vlaggen en borden met het opvallende oranje logo maken, zodat kopers de weg naar hun kas makkelijk vinden. Natuurlijk zochten de broers ook online bekendheid. Ze ontwikkelden een website en openden een Facebook-account, dat inmiddels 3.100 volgers heeft. Die delen er hun enthousiasme over de grote knoppen, de goede kwaliteit en de lange houdbaarheid van de rozen.
Remco Stricker: “We doen regelmatig een winactie, waarbij we gratis een bos rozen weggeven aan mensen die ons liken of berichten delen. Dat werkt goed. Of we vaak iets posten? Het kan meer, maar ik wil niet overdrijven. Het moet wel zinnig zijn. Zo plaatsen we berichten met Valentijn, Moederdag en Kerst. En natuurlijk als wij op de Winterfair van het naburige tuincentrum staan en als Kom in de Kas plaatsvindt, waaraan we elk jaar meedoen.”

Floriade 2022

Dat laatste geeft wel aan dat samenwerking in de regio voor de broers belangrijk is. Kom in de Kas levert altijd zo’n vier- tot vijfduizend bezoekers op, vertelt Jan. “Dat zijn potentiële klanten. Tijdens dit evenement, maar ook daarbuiten, werken we veel samen met andere ondernemers uit de omgeving. Een buurvrouw maakt rouw- en trouwboeketten van onze rozen en de vazen van Hakbijl Glas uit Lelystad en orchideeën van onze neef verkopen wij in onze winkel.”
Niet alleen aan de verkoopkant, maar ook bij het verduurzamen van de bedrijfsvoering werken de broers samen. In dit geval met glastuinbouwbedrijven in Buitenvaart, hetgeen gemeente Almere stimuleert. Die wil namelijk naar een duurzame, CO2-neutrale stad in 2022, als de Floriade in de polder plaatsvindt. Diverse projecten zijn daartoe in ontwikkeling in Buitenvaart, onder meer een collectieve, duurzame energievoorziening en waterzuivering. Daarnaast werkt het collectief hard aan de positionering van het Almeerse glastuinbouwgebied en het invulling geven aan het Floriade 2022-thema ‘Growing Green Cities’. Flynth speelt daarbij een belangrijke rol als klankbord en projectbegeleider.

Tien verschillende soorten

Vernieuwen doet Stricker Rozen samen met andere bedrijven, maar ook op eigen kracht. Zo planten de ondernemers half maart nieuwe rozen op 5.000 m2, waarvan zij rond Moederdag de eerste stelen kunnen knippen. Heel bewust kiezen ze bij de nieuwe aanplant voor zeven verschillende kleuren en soorten, volledig gericht op de wensen van hun lokale klanten.
“We hebben straks zo’n tien soorten. Omdat we de rozen zelf verkopen, weten we precies wat onze klanten mooi vinden. Onze topper? Dat is de witte roos Après Ski, die in bloei bijna zo groot is als je hand. Daar komen de mensen echt voor terug”, vertelt Jan.

Online verkoop

De meest recente innovatie is de webshop die de broers op 2 januari 2018 lanceerden. Ingegeven door de toenemende vraag van klanten buiten Almere verdiepten de ondernemers zich in een website, bestelsysteem en verzendmethode voor bezorging in heel Nederland. Remco: “Besteljerozen.nl was gelukkig nog vrij. De grootste uitdaging was de verzending. We gebruiken een stevige doos met een luxe uitstraling, waarin wij de onderkant van de stelen stevig kunnen vastzetten. Die omwikkelen we met een spons in een zakje, zodat de doos niet nat wordt en de rozen in topconditie blijven. Een bezorgdienst haalt ze bij ons op en brengt ze een dag later bij de klant. Inclusief kaartje met verzorgingstips en ons webadres.”
Begin dit jaar zijn de eerste bestellingen bezorgd in Den Bosch en Geldrop. “Ook hier werkt mond-tot-mond-reclame. Als mensen eenmaal onze rozen hebben gekregen, willen ze die opnieuw. Ik verwacht dat de verkopen online én aan huis nog verder kunnen groeien. Het leuke contact met klanten en hun waardering werkt heel motiverend”, vertelt Jan Stricker.
Relatiebeheerder Van Tol vult aan: “Ik vind het mooi dat deze gepassioneerde ondernemers kansen aangrijpen. Dat proberen wij actief te ondersteunen door kennis te delen en ons netwerk in te zetten.”


Voor innovaties en netwerk

“We gaan niet elk jaar, maar deze keer zeker. Het is goed om de laatste innovaties te zien. En om collega’s te ontmoeten”, aldus de broers Stricker.


Samenvatting

Stricker Rozen heeft met een professioneler huisverkoop vier jaar geleden een nieuwe weg ingeslagen. Door de Facebook-pagina en deelname aan plaatselijke evenementen groeit het aantal klanten gestaag. Sinds dit jaar verkopen ze hun grootbloemige rozen ook online in heel Nederland. Klanten delen spontaan hun enthousiasme over de grote knoppen, de goede kwaliteit en de lange houdbaarheid van de rozen.

Tekst: Karin van Hoogstraten. Foto’s: Studio G.J. Vlekke.





Gerelateerd