Tomatenbedrijf CombiVliet bouwde afgelopen jaar 12 ha nieuwe kassen bij op haar locatie in Middenmeer. Daarin paste het bedrijf als eerste gebruiker een slim en innovatief aandrijfsysteem toe. Gerard Prevo, hoofd technische dienst en technicus René Terweij zijn enthousiast. “De installatietijd is vele malen korter en het gebruiksgemak een stuk groter.”
Gehuld in beschermende kleding en de handen gedesinfecteerd nemen Gerard Prevo en René Terweij ons mee naar het nieuwste gedeelte van hun kassencomplex in Middenmeer. Vorig jaar, tussen februari en september, verrees dit stuk van 12 ha glas. Voor buitenstaanders een imposant nieuwbouwproject, voorzien van de meest moderne technieken, voor CombiVliet zelf een logisch vervolg, als laatste fase van acht op deze locatie. “We hebben hier nu acht keer 12 hectare glas”, vertelt Prevo. “In 2011 werden op deze kavel de eerste tuinen gerealiseerd. Daarna is er bijna elk jaar nieuwgebouwd.”
Vooraanstaande speler
Middenmeer is niet de enige vestiging van CombiVliet. Het bedrijf heeft zeven locaties in Nederland, een locatie in Normandië en een locatie in Brazilië. In totaal is dat goed voor ruim 150 hectare tomatenteelt en daarmee is het een vooraanstaande speler in de tomatenteelt. Zeker nu de voorgenomen fusie met Agro Care door de ACM is bekrachtigd. De twee bedrijven werken in de praktijk al intensief samen. Als de fusie groen licht krijgt, en dat ligt in lijn der verwachting, ontstaat het grootste tomatenbedrijf met bijna 500 ha productie en een ambitie om dat areaal te verdubbelen en de processen verder te verduurzamen.
Eigen technische dienst
In de kassen in Middenmeer is het een komen en gaan van zelfrijdende oogstwagens met karren vol verse tomaten. Op deze locatie worden grove trostomaten en cocktailtomaten geproduceerd. Op andere locaties ook snoep- en cherrytomaten.
CombiVliet teelt jaarrond tomaten in verschillende soorten en rassen. Dat gebeurt met behulp van de meest moderne technieken en die techniek heeft het bedrijf volledig in eigen hand. “We hebben een technische dienst die uit maar liefst zestien vaste medewerkers bestaat”, vertelt Prevo. “Dat maakt ons flexibel, innovatief en het verkleint het risico op insleep van virussen. Wij doen alles zelf. Zo ook bij de laatste nieuwbouw.”
Beste uit de bus
De nieuwbouw was in principe een kopie van de eerder gerealiseerde kassen, maar wel met de nieuwste technieken, zoals full LED, dubbele schermen én het SmartDrive-aandrijfsysteem. Prevo: “Samen met onze kassenbouwer Havecon hebben we gekeken welk systeem voor aandrijving van de luchtramen en kasschermen het beste in onze situatie paste. Daarbij wilden we vasthouden aan onze vaste leverancier, Ridder. Hun nieuwste aandrijfsysteem kwam voor ons, in combinatie met onze Priva klimaatcomputer, als beste uit de bus.”
Een goede keuze, kunnen de mannen inmiddels met zekerheid zeggen. De installatie verliep vele malen vlotter dan bij de vorige keren. “In de kas hangen veertig motoren die de luchtramen aansturen”, vertelt Terweij. “Voorheen waren we al snel een half uur per motor bezig om deze in te leren. Een vrij ingewikkeld analoog proces waarbij je via een kastje de start- en eindpositie invoert om vervolgens de verschillende openingsstanden te bepalen. Daarvoor had je altijd meerdere medewerkers nodig.”
Digitaal scherm
Een arbeidsintensieve klus in een hete kas, omdat er nog geen gewas in staat en de ramen nog niet open kunnen. Ook voor de andere leveranciers die in de nieuwe kas bezig zijn geen prettige werkomstandigheden. De SmartDrive zorgt in dat opzicht voor een enorme vooruitgang. Met dit aandrijfsysteem beschikken de motorreductoren over een gepatenteerde digitale eindschakelaar. Deze begeleidt de installateur in enkele minuten door het installatieproces via een digitaal scherm.
De start- en eindpositie van een motor hoeft alleen de eerste keer ingesteld te worden. De instellingen kunnen vervolgens eenvoudig via een bluetooth-verbinding met een smartphone app naar de andere motoren overgedragen worden. Ridder belooft hiermee een vereenvoudigd proces die de installatietijd per hectare kas met minimaal 75% reduceert. Als het gaat om het inleren van de motoren dan herkennen Prevo en Terweij zich in die belofte. “We konden nu binnen 1 à 2 dagen de ramen bedienen.”
Eenvoudige bediening
Daarnaast ervaren de mannen een groot gebruiksgemak. “Mocht er nu nog een storing zijn − wat nog niet is voorgekomen, omdat overbelasting in principe niet meer aan de orde is door monitoring van de motoren − dan hoef je de motor niet opnieuw in te leren. Je kunt eenvoudig de data uit de app ophalen en opnieuw inschieten.”
Ook kunnen de technisch medewerkers een eventuele storing alleen af. Terweij: “Als er ’s nachts een storing is, ga ik nu in mijn eentje naar de kas. Voorheen moest je via het paneel de motor aansturen. Dan wil je die motor ook horen, maar die kan wel 100 meter verderop hangen. Met het nieuwe aandrijfsysteem kun je gewoon bij de motor gaan staan en hem via de smartphone bedienen.”
Digitale positieterugmelder
Tot slot beschikt SmartDrive over een geïntegreerde digitale positieterugmelder. Deze zorgt ervoor dat de standen van de ramen of schermen nog preciezer kunnen worden bepaald. “Alles gaat op basis van data, waarvan de temperatuur en de luchtvochtigheid het belangrijkste zijn. Deze data wordt naar de klimaatcomputer gestuurd waarop alle systemen zijn aangesloten”, legt Prevo uit. De klimaatcomputer beschikt nu over meer nauwkeurige informatie om de gewenste scherm- of ventilatiepositie te bepalen en dus uiteindelijk het meest ideale kasklimaat te bereiken. “Dat is heel minutieus werk: 5 centimeter open, 2 centimeter dicht, enzovoorts.”
Dit system sluit daarmee aan op de ontwikkelingen rondom datagedreven telen en een toekomstbestendige glastuinbouw. “Het zou mooi zijn als we op termijn alles in de kas kunnen automatiseren”, merken Prevo en Terweij op. Zij zijn ervan overtuigd dat de glastuinbouw op dat vlak nog maar aan het begin staat. “De techniek gaat nog een enorme vlucht nemen. Arbeid wordt steeds duurder en schaarser, robotisering steeds goedkoper.” En dat zien de mannen met grote belangstelling tegemoet. “Onze passie ligt bij techniek. Natuurlijk moeten er ook goede tomaten geoogst worden, maar daarvoor is het wel belangrijk dat de machines goed werken.”
Tekst: Jeannet Pennings, beeld: Dick Breddels