De realisatie van FloriWorld is begonnen, de spa staat in de grond. Het nieuwe ‘experience center’, dat gedragen wordt door Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en de Dutch Experience Group, moet toeristen en dagjesmensen vanaf voorjaar 2020 onderdompelen in de wereld van bloemen en planten. Conceptontwikkelaar Bert Kranendonk is zo overtuigd van het toekomstige succes, dat hij niet aarzelde om er ook zelf in te investeren.

“FloriWorld wordt een aantrekkelijke mix van verwondering, bewondering en verrassing”, belooft Kranendonk. “Je beleeft een interactieve en gepersonaliseerde ontdekkingstocht door de wereld van bloemen en planten en leert hoe bloemen en planten bijdragen aan welzijn en gezondheid. Bewustwording en beleving versterken elkaar, waardoor het je persoonlijke leven verrijkt. Daarnaast versterkt het de top of mind positie van bloemen en planten bij de bezoekers. Last but not least is het een prachtig visitekaartje en ontmoetingscentrum voor bedrijven uit de sector en hun relaties.”

Lange aanloop

Achter de schermen is jaren gewerkt om het idee van een consumentenattractie rond bloemen en planten te verkennen, uit te werken en levensvatbaar te maken. De oorspronkelijke initiatiefnemer, Waterdrinker uit Aalsmeer, concludeerde al snel dat het haar organisatorische draagkracht te boven ging. KondorWessels Projecten en Royal FloraHolland namen het stokje over en lieten Hillenraad Partners de business case analyseren. Er moest een exploitant worden gevonden, investeerders en een bank die vertrouwen had in het initiatief. Vervolgens moesten de gemeente en de achterban van FloraHolland zich achter de plannen scharen.

Persoonlijke ontdekkingstocht

“Het is allemaal gelukt en ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht”, vervolgt Kranendonk. “Bloemen en planten zijn een icoon van Nederland. De Keukenhof trekt in een paar maanden tijd meer dan een miljoen bezoekers uit alle delen van de wereld. FloriWorld is niet aan seizoenen gebonden en biedt jaarrond ervaringen en attracties. Op basis van zijn of haar persoonlijke wensen en voorkeuren creëert iedere bezoeker zijn eigen ontdekkingstocht, met als een van de hoogtepunten een virtuele rondvlucht op de rug van een bij. Daarnaast laten we op bijzondere wijze zien hoe de Nederlandse sierteeltsector functioneert.”

Volwassen beleving, volwassen prijs

Kranendonk maakte naam als bedenker van o.a. de Heineken Experience in Amsterdam, Futureland op de Maasvlakte, Afsluitdijk Wadden Center op Kornwerderzand en Sow to Grow in Enkhuizen, dat in het teken staat van plantwetenschappen. FloriWorld is de nieuwste loot aan de stam van zijn bureau Kexcom en de Dutch Experience Group, waarin hij samen met zakelijk partner Theo op de Hoek participeert. DEG is tevens aandeelhouder in het op 29 miljoen euro begrote indoor attractiepark, samen met Royal FloraHolland en Bloemenbureau Holland. De ‘experience director’ heeft alle vertrouwen in een positief rendement. “Wanneer je een volwassen beleving aanbiedt, rekent de bezoeker op een volwassen toegangsprijs. De tickets gaan minimaal 18 euro kosten en bij de paar honderdduizend bezoekers waar wij op mikken levert dat zwarte cijfers op. Die aantallen gaan we halen, let maar op.”

Tekst: Jan van Staalduinen.

Gerelateerd