Als het eindigt op soi, choi of sam, dan is de kans groot dat Tuinderij Hoogenboom uit Ridderkerk het teelt. Onder 2,6 ha koud glas teelt Erik Hoogenboom twaalf verschillende Chinese en Surinaamse groenten, waarvan zeven soorten jaarrond.

De afzet regelt hij zelf aan de vaste klanten die voornamelijk bestaan uit Chinese restaurants, toko’s en de Oriëntal Groep. Sommige afnemers belevert hij al 25 jaar. In de Hollandse supermarkten zijn de uitheemse lekkernijen niet verkrijgbaar, uitgezonderd de wat meer ingeburgerde paksoi.
“Makkelijke mensen om zaken mee te doen, die Chinezen”, vindt hij, “maar soms lastige betalers.” De bestellingen komen binnen via WhatsApp en afrekenen gaat vooral contant.

Ondanks de interessante Chinese klandizie, ziet hij zijn groenten niet of nauwelijks terug op de menu’s van de restaurants. Het maakt de gerechten flink duurder. In het product zit veel water, dus het krimpt nogal bij het koken. “Wat er dan wel mee gebeurt? Ik denk dat ze het zelf consumeren. Ik eet ook liever het mosterdachtige blad van de amsoi dan Hollandse andijvie.”

Tekst: Gert Janssen, beeld: Vidiphoto