Stilstaan of met volle kracht vooruit?
Stel dat je een heel goed contract hebt en je gas voor drie jaar vastgezet. Dan heb je voorlopig een hele goede positie in
Mijn laatste column
Dit wordt mijn laatste bericht aan jullie via Onder Glas. Na twee jaar houd ik het voor gezien. Ik vind een frisse blik en
Telers zijn dag en nacht bezig nog iets op energie te besparen
Op 28 december mocht komkommerteler René Tielemans in Boekel de cameraploeg van RTL Nieuws rondleiden op zijn bedrijf, waar op dit moment een kas
Gelukkig ongedeerd
Maandagochtend 22 november kreeg ik een telefoontje doorgeschakeld vanuit ons hoofdnummer. Normaal gesproken neem ik die altijd op, maar omdat ik het geluid nog
Mijn slimme, virtuele collega
Op ons bedrijf telen we in tien afdelingen vruchtgewassen om er zaden van te oogsten. Als teler vind ik dit reuze uitdagend, maar het
Een hand of een boks
Het was nog even spannend of de FloraHolland Trade Fair in Aalsmeer wel door kon gaan door de vervroegde persconferentie, maar gelukkig werd al
Kaf van het koren
Deze maand hebben alle vakgenoten elkaar weer in levende lijve ontmoet op de Trade Fair in Aalsmeer. Ik denk dat velen het met me
Cockpit
Al vanaf jongs af aan droom ik ervan om een keer te mogen vliegen in een vliegtuig. Op mijn zevende mocht ik namelijk een
Lege schappen
Stel nu eens dat de hoge prijzen voor energie geen eendagsvlieg zijn, maar de komende jaren hoog blijven? Welke gevolgen gaat dat hebben voor
Kostprijsbeheersing
Onlangs hebben we met onze telersvereniging een thema-avond gehouden over kostprijsbeheersing. Natuurlijk was energie één van de belangrijkste aandachtspunten op de agenda. Maar naast
‘Gasprijs omhoog, glastuinbouw ten onder’
Waarom gaan we de barricaden niet meer op, nu de gasprijs zo onevenredig hoog is gestegen? Dat vraagt Rein Tichelaar van Zantingh zich in
Wortelstelsel en darmstelsel
Onlangs las ik ergens dat een zwakteparasiet als Botrytis weer toeneemt in de tomatenteelt. Ergens dacht ik nog; een fungicide als Luna Privilege werkt
Het wordt een extreem dure winter voor de glastuinbouw
De economie trekt aan, zo konden we op Prinsjesdag opgelucht constateren. En dat na een uiterst onzekere periode, waarin de gevolgen van de wereldwijde
Wendbaar
Op een regenachtige zondag heb ik het SER-advies over het sociaaleconomisch beleid 2021-2025 doorgenomen. Nu werd onze sector behoorlijk overvallen door dit advies en
Met elkaar de balans opmaken
Veel mensen hadden afgelopen zomer waarschijnlijk het gevoel er eindelijk weer even uit te zijn. Even weg met de familie, lekker vrij, misschien op
Kringloopmest
In de mei-editie van Onder Glas las ik over initiatieven om meststoffen te winnen uit biovergisting. Van Iperen en Van der Knaap zijn er
Toekomst sierteelt
In eerdere columns heb ik al aangestipt dat de Nederlandse sierteelt haar leidende positie gaat verliezen. Als ik kijk naar het huidige politieke klimaat
Olympisch goud
Het motto van de Olympische Spelen: ‘Deelnemen is belangrijker dan winnen’, geldt lang niet voor alle sporters die we de afgelopen weken in Tokio
Van informatie naar kennis
Ruim twintig jaar geleden ben ik de studie Kennismanagement gestart aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Bijna was ik ICT gaan studeren in Groningen,
Fort Knox
Hoewel we nu al anderhalf jaar in de ban zijn van een lastig humaan virus vraag ik deze keer jullie aandacht voor plantenvirussen, een








