In de finale
Op dit moment zijn er zoveel onderwerpen die op dit moment uitgelicht moeten worden dat ik haast geen keuze kan maken waarover ik zal
Leren van elkaar
Cross-overs van tech en agro leveren leuke uitdagingen op, zoals die van sensoren, data, voorspellingsmodellen en robots. Hoe meer de sectoren verschillen die bij
Stikstof en crisis?
Ik had nooit een negatief beeld bij stikstof. En dat is nog zo. Het is een belangrijke nutriënt en in de glastuinbouw zijn we
Verduurzamen onmogelijk zonder CO2
Duurzame energie, het is een heel belangrijk thema. Sinds 2017 ben ik voorzitter van de warmtecoöperatie Wilgenlei in Bleiswijk. Als tuinbouwondernemers in dit gebied
Kerststerrendroom of nachtmerrie
Badend in het zweet werd ik schreeuwend wakker: “Corona, corona, corona, ik verkoop hier geen corona, je moet bij de buren zijn, die verkopen
De waarde van netwerken
Onze zoon van 16 jaar is tegenwoordig wel erg vaak bij ons aan het werk. Uiteraard vind ik het als vader prachtig dat hij
De digitale coöperatie
Als nieuwe programmamanager Het Nieuwe Telen val ik met mijn neus in de boter. Het gedachtegoed van HNT wordt al jarenlang verspreid, maar in
Groente is het nieuwe vlees
Mijn oog wordt getrokken door de kop van een nieuwsbericht. ‘Duitse supermarkt stunt met hoge prijzen’. Als ik verder lees gaat het over een
Ranking the future
Afgelopen maand werden wij verrast met een derde plek als ‘Meest ondernemende teler 2020 in snijbloemen’ door de telersverkiezing Ranking the Grower. Daar zijn
Wel of niet ophogen
Op het moment van schrijven, eind september, laaien de coronabesmettingen weer op en ben ik bang dat we op een tweede lockdown afstevenen. Vooral
Woningen bouwen met gedroogde paprikastengels
Einde van de teelt? Haal de kas dan zo snel mogelijk leeg. Die kostbare vierkante meters moeten wel wat opbrengen. Wel jammer dat je
Geen verspilling
Eind augustus viel mijn oog op een bericht in de krant dat Lidl voedselverspilling wil aanpakken. Onder de naam ‘Verspil mij niet, ik ben
Groen is hot
Het is alweer september en we hebben in Nederland al een half jaar te maken met het coronavirus. Een half jaar! Inderdaad, reken maar
Win-win-win
Sinds een jaar of drie werken we als Van Veen Gerbera met het uitzendbureau en onze uitzendkrachten in een win-win-winsituatie. Het systeem heet RGGS
Het nieuwe normaal in reductie afvalwater
De scholen zijn weer begonnen. Mijn jongste dochter op de middelbare school mag weer hele dagen naar school. Mijn oudste dochter op het hbo
Nieuwe crisis
Jort Kelder had wel een punt toen hij zei dat een lockdown de economie enorm zou schaden. Die vrees wordt nu bewaarheid. De economische
Afrikaantjes
Sinds ze in Winterswijk de Afrikaantjes in de ban hebben gedaan en ze deze tot het, meer correcte Tagetes hebben gedoopt, laat het mij
Tour de France
Als u dit leest, zit ik – als het goed is! – in het zonnige Griekenland. Even weg van de dagelijkse sleur, even lekker
Vooruit
We kunnen maar één kant op in de sector en dat is vooruit. Daar zijn we behoorlijk goed in, want wat we doen is
CO2 zoektocht, hoe moeilijk is het?
Ik hoef niet uit te leggen dat zonder extra CO2 de verdere verduurzaming van de glastuinbouw stokt, omdat aardwarmte- en restwarmteprojecten moeilijk van de








